Éjfél Kapitány játékok

Éjfél Kapitány játékok

"Fel kéne már hagyni azzal, hogy hülye vidójátékokat nyomok egész éjjel"

Galuska

 

Más játékok

Jagged Alliance 3 kritika

Jagged Alliance 3 kritika

Sok év után megérkezett a Jagged Alliance 3, vicceskedő zsoldosainkkal ismét rendet tehetünk egy banánköztársaságban!

Always outnumbered, never outgunned!

A Jagged Alliance sorozat mindig is lehetetlen-közeli helyzetbe hozta a játékosokat. Szokásos módon, egy banánköztársaságban kell rendet teremtenünk, maroknyi csapattal, elsősorban a tűzerőnkre támaszkodva. Ha ez önmagában nem volna elég, hamarosan belebonyolódunk minden lehetséges helyi problémába, és hiába vagyunk egyszerű zsoldosok, folyamatosan zavaros morális kérdésekben kell döntenünk. A játék az összes létező erőforrást olyan szűkmarkúan méri, hogy az már botrányos. Bármit is teszünk, folyamatosan pengeélen táncol a költségvetés és a küldetés sikere. Ez a klasszikus Jagged Alliance feeling, a küszködés, amit szeretünk :)


A JA3 szépen követi az elődök által kijelölt útvonalat, és csak minimálisan módosít az eredeti koncepción. A leginkább örvendetes módosítás, hogy a fegyverforgatásból élő zsoldosaink végre eltalálják az ellenséget, és az ellenoldal kapával-kaszával-kalasnyikovval felszerelt katonái nem dominálnak le minket minden egyes pályán. Mostantól van értelme a marksmanship tulajdonságnak, és a fegyver módosításoknak. Öröm nézni, ahogy gyönyörű, precíz és hangtalan lövésekkel tizedeljük meg az ellenséget. Ezért persze nagy árat kell fizetnünk, mert a gép számszerű túlerővel, és helyenként extrém szívós minibossokkal kompenzál. És ez még nem a legrosszabb. A történetben ugyanis van egy aljas, és szinte elkerülhetetlen pont, ahol nem csupán elszabadul a pokol, de szinte biztosan az egész csapatunk is instant odavész. Nyilván, ha ezt valaki ELŐRE tudja, akkor felkészülhet az elkerülhetetlenre, és minimalizálhatja a veszteségeket, de ez egészen egyszerűen NEM FAIR. Nem méltó egy legendás, körökre osztott taktikai játékhoz.

Ami változatlan, az a folyamatos TP, azaz Time pressure, időkényszer. A játékban folyamatosan az aktuális túlélés határozza meg a következő lépést. Nemhogy a világ szabad felfedezése nem fér bele, de még az egyes mellékküldetéseknek is nehéz utánajárni, annyira szűkösek a keretek. Ha engem kérdeztek, a TP a leggusztustalanabb dolog, ami akár a valós életben, akár egy videojátékban történhet veled – szerintem teljesen elbassza a (játék)élményt.

A mellékküldetések és a párbeszédek opciói ravaszul hatással vannak a történetre, és a befejezésre is. Indulásképpen nyilván fogalmunk sincs róla, hogy mely döntésünknek mi a következménye, de ez alapozza meg az újrajátszásokat. Mindenkinek, aki eljut a játék végéig, valamelyik mellékszál okán hiányérzete támad, amit egy jóízű újrajátszással tud majd orvosolni.


A játék kínosan ügyel arra, hogy SEMMIBŐL se származzon nyilvánvaló előnye a játékosnak, mindennek nagyon is meg kell fizetni az árát. Példának okáért kurva komplikáltan, és az első végigjátszásban aligha kivitelezhető módon, de ingyenesen le lehet szerződtetni néhány felbukkanó karaktert. Ők egy kivétellel annyira bénák, hogy be sem férnek a csapatunkba, az egyetlen Major kivételével, akit viszont csak a játék végén tudunk magunk mellé állítani, amikor már semmi érdemleges nehézség nem vár ránk. Ügyes :(

Good ending

A győzelem után az endgame video szépen egymás után kiértékeli, hogy a fontosabb mellékküldetésekkel merre vittük el Grand Chien történetét. A kiértékelést Emma, az elnök lánya végzi el, tehát az számít jónak, ami a nép számára jó. Ha túlságosan önző módon, rövid távú döntéseket hozunk, azok nem fognak egybeesni Grand Chien érdekeivel. A tökéletes végeredményhez a következőket kell elérni:

Élve kell kiszabadítani az elnököt – ez elég magától értetődő.

Az országnak tartós béke kell, aminek a kulcsa egy Pierre nevű zűrös hátterű fiatalember lesz. Neki kell esélyt adnunk.

Chimurangát össze kell hozni a Madammal, ez lesz a kulcsa a helyiek boldogságának is.

Meg kell fékezni a vörös veszettség járványt. Bármi áron.

A nagy zöld gyémántnak a helyi múzeumban van a helye.

A drog termelést és kereskedelmet teljesen le kell állítani.

A kavarógép főgonosz ellen erős bizonyítékokat kell szerezni, hogy a bíróság elitélje.

Értékelés

A JA3 2023-ban is jól hozza a 2000-es hangulatot. A korszellem által megkövetelt képességek mind megvannak, de a játék nem akar 2023 fancy újdonságként pózolni, inkább a régi rajongók nosztalgiájára épít – amit én megköszönök. A küldetések végre rendezettek és követhetőek, a menedzsment képernyők logikusak és jól kezelhetőek. Ha a JA3 előzmények nélküli önálló game lenne, akkor nyilván sok megkérdőjelezhető részlete lenne. Az előzmények koncepciója viszont olyan erős, amit hiba lett volna felülírni. Vitán felül jól sikerült folytatást kaptunk.

PRO tippek

a browser menüben már induláskor megcsinálhatod magadat, mint ingyenes zsoldost!

legyen mindig egy-egy karaktered a csapatban, akinek nagyon magas a WISDOM, LEADERSHIP, MEDICAL értéke

lőszert EXPLOSIVES specialista tud kraftolni, de csak bizonyos helyszíneken (operation menü)

az item menüben mindenről meg lehet nézni, hogy mire jó

a saját orvos fullra tud gyógyítani bárkit, a drága kórházakra nemigen van szükség

azonnal és folyamatosan a bányákat célozd meg, bevétel nélkül nincs győzelem