Éjfél Kapitány
Laibach

Laibach Anthems

"Indusztriális diszkó" - adja meg Bianca zenei szakértője telefonon az egész pontos definíciót, a csaposné pedig a két fütyülős barackot némi kísérővel. Borzasztó hideg van kinn, be kell valahogy melegíteni a polárfelső alá. Jó kis estének nézünk elébe, mert az Anthems ígérete éppen az, amit a szigeten erősen hiányoltam - végre slágereket fogunk hallgatni a pénzünkért. Zajosan száguld velünk az orosz metrókocsi az e-klub felé, kezemben az új Watchtower. "Az orális szexszel is továbbadható a HIV" - olvasom, de korrekt módon hozzáfűzve, hogy így azért kisebb a fertőzés valószínűsége mint egyéb aktusok során. Huh. Épp időben érkezünk - a helyszínen lelkes feketébe és csukaszürkébe öltözött közönség, jobbára csikófrizurával, fekete bakancsban és fekete zakóban köszönti éppen a színpadra lépő legendát. Kedves rétegnézőink összegyűltek egy kis vasárnap esti szórakozásra. Hogy ezekkel az arcokkal nem találkozom sűrűn az utcán, arra részben magyarázat, hogy jól hallhatóan nem kevesen érkeztek a környező országokból is.

Tanz mit Laibach!

In the army now... Elképesztő, mennyire másképpen szól, mennyire mást jelent ugyanaz a szám a szlovén fiúk újraértelmezésében. Az első eldobott kézigránát és az első nőm jut eszembe. Utóbbi emlékét nem könnyen de elhessegetem. Tudjuk a leckét: "A régi szeretőnek nem emlékszem a nevére. A régi szeretőtől tartózkodom. A régi szeretőre nem gondolok. A régi szeretőről nem beszélek." A színpadkép a szokásos - alulról megvilágított fogaskerekes zászlók keretezik a teret. A dobos mögé vetített képek egy egészen másik, elképzelt világot keltenek életre. Szürke gépmonstrumok ismeretlen alkatrészei, masírozó katonák, futurisztikus látvány archív felvételeken. A titkosfegyverek időben elkészültek, az idegen űrhajók mintájára épített repülő csészealjak és a Zeppelinek porig bombázták a keleti partot. Az antarktiszi 211-es bázis mélyén egy új világ új vezetői tartják kézben a szálakat. 

A korszellem jegyében a feketeinges dobosfiúk immáron végérvényesen fekete és szőke lányokra vannak cserélve. A copfba font haj, a vékony derék és a konditeremben kidolgozott vállak a Lunar Base amazonjait idézik, akik a lunáriumbányákban dolgozó mutánsokat és foglyokat felügyelik. Rocket Ranger nyilvánvalóan elbukta a misszót... A lányok teszik a dolgukat, ütik a dobot, verik az ütemet. Ein - Zwei - Drei - Vier, Brüderchen, komm tanz mit mir!

Nincs lassítás. Régi és új számok következnek, Milan fáradhatatlanul celebrálja a showt. Angolul és németül felváltva mantrázik, a háttérben Leni tornászai úsznak a levegőben és végtelenre animált lőszereket adagol a futószalag. Das Spiel ist aus, Life is life. A ráadásra már kibontva a lányok haja. Más ahogy először megpillantom kis kabátjában befont hajjal és egészen más ahogy már copf nélkül leveszi a piros harisnyát. Nem csak a nagy egész, de az apró részletek is mind hatásosak, megannyi zsigerekig ható asszociáció erősíti a katartikus összhatást.

NSK

A Neue Slowenische Kunst jegyében a Laibach nem csak a zenére koncentrál. Tagjai alapvetően képzőművészek is, így nem kell a szomszédba menniük, ha a szokásosnál kicsivel összetettebb és átütőbb hatást akarnak elérni. A poszterek és plakátok, a színpadkép, az egész vízió és a hozzá kapcsolódó NSK szabadállam ötlete virtuális követségestül és útlevelestül szenzációs. Az NSK művészkollektívája új értelmet tudott adni a történelem legintenzívebb szimbólumainak. Zseniálisan mossák össze a világ összes nagyhatalmát és nagyvállalatát, simán téve egyenlőségjelet a Német, az Angol, az Orosz és az Amerikai birodalom közé. 

Lenyűgöző!

Szólj hozzá!
Más zenekritikák...

Kijárat...

Főoldalra...