Éjfél Kapitány játékok

Éjfél Kapitány játékok

"Fel kéne már hagyni azzal, hogy hülye vidójátékokat nyomok egész éjjel"

Galuska

 

Más játékok

Battlefield 2

Megjött a Battlefield 1942
Battlefield 1942 játék
sokat várt utódja a Battlefield 2. Jól emlékszem, mit hiányoltam a legjobban: a harctér átfogó, stratégiai nézetét. Hát most ezt is megkaptam. Az új játékban a first person módon harcoló katonák mellett lehetőség van parancsnokként tekinteni a csatatérre. A parancsnok ha nem is feltétlenül a csapat esze, de kétségkívül a szeme. Ha ezt nagyra nyitja és amit lát megosztja a többiekkel – az már fél siker.

Artillery strikes

A tüzérség 15 másodperc múlva kezdi lőni az adott területet. A célterületre hulló lövedékek a becsapódás konkrét helyén csúnya direkt sebzést okoznak (egy tanknak éppen eleget), és nem kevés splash sebzést is, ami viszont inkább csak a gyalogságra veszélyes. A 15 másodperc elvben elég arra, hogy a csapattársak eltávolodjanak a helyszíntől, mégis hiba olyan területre lőni, ahol a célkijelölés pillanatában sajátjaink is vannak. Ha még emlékszel rá milyen a terepen lenni, tudnod kell, hogy nem lehet csak úgy hátat fordítani a tüzelő ellenségnek és fedezékbe szaladni... A 15 másodperc ismeretében kis elé lövéssel ugyanakkor akár egy jól látható cél felé haladó mozgó gyalogost is eltalálhatunk. A tüzérség jól használható távoli gyalogos csoportok, vagy a magára hagyott pontunkat éppen befoglaló gyalogos ellenfél ellen. Felesleges tüzérséget páncélos ellen bevetni, hacsak nem véletlenül direkt találatot kap, meg se kottyan neki. A közhiedelemmel ellentétben ugyanez igaz az ellenséges parancsnok felszereléseire is. Egy UAV állomás lerombolásához 4 direkt találat szükséges, amihez átlagosan 3-4 tűzparancsot kell kiadnunk, ennél pedig valószínűleg jobb célpont is adódik.

Scan

Talán az egyik legfontosabb eszköz. Míg az UAV közvetlen taktikai támogatást ad a csapatainknak, a radar scan az, ami ez ellenfél szándékait feltárja. A pásztázást követően a csak általunk(!) észrevett ellenséget azonnal jelöljük meg a jobbklikk Spotted funkcióval, hogy a többiek számára is látható legyen. Kellemes plusz szolgáltatás, hogy ilyenkor az ellenség kasztját is rögtön felfedi a program. Felesleges persze olyan ellenséget megjelölnünk ilyenkor, aki távol esik minden egységünktől – a harcoló katonák úgyis csak a körzetükben történő eseményeket követik a minimapen. A távoli veszélyről a parancsnok dolga gondoskodni. Utasíthatjuk a közeli szakaszt a veszélyben lévő pont megvédésére, illetve egy jól célzott tüzérségi támadással magunk is kiiktathatjuk a célt, még akár szürkítés előtt is. Skilles parancsnok persze ilyenkor autóba is vághatja magát és megpróbálhatja maga megvédeni a veszélybe került pontot.

UAV

A legtriviálisabb funkció. Az egyszeri lövészek ennek közvetlenül és azonnal hasznát látják. Az UAV folyamatos működtetésével jelzi a parancsnok, hogy nem lankad a figyelme és dolgozik a csapatáért. Az UAV ilyenformán a parancsnok marketingje. Ha nem bippeg – a népek rögtön azt érzik, hogy nem foglalkozol velük. Ha viszont megy a szekér és bippeg az UAV, az már elég, hogy ne nyomkodják rád a bizalmatlansági szavazást...

Rombolás és javítás

A parancsnoki installációk igen masszívak, csak C4 csomagokkal, vagy tüzérséggel rombolhatóak le, és azzal se könnyen. Három C4 csomagra van szükség a Radar (scan) és a Konténer (UAV) elpusztításához. Amilyen nehéz őket kiiktatni, olyan egyszerű a javításuk – kétkezi mérnök pár másodperces csavarkulcsolással újra működésbe tudja őket hozni. (Legegyszerűbb, ha ez a mérnök maga a parancsnok, a harctéri mérnököknek ezer másik dolga is akad, mint az ilyesfajta toldozás-foldozás.) Fontos megjegyezni, hogy a teljesen lerombolt eszközökhöz élő mérnökre van szükség: a melléjük dobott supplies box csak működő állomás javításra képes, újraépítésre nem. Mindazonáltal, minden rendes különítményes tartsa kötelességének rászánni azt a három csomag c4-et ha ellenséges parancsnoki installáció környékén jár – mert ezzel minimum kibillenti a ritmusából az ellenséges parancsnokot. Befoglalt ellenséges bázis esetén rutinból és rendszeresen gondoskodjunk az ellenséges cuccok lezúzásáról. A saját parancsnoki nézeten a holmik állapotát a nevük melletti függőleges csík jelzi. A mellékelt képen a radar és az ágyúk teljesen épek, az uav konténerállomás viszont enyhén sérült, a mellette lévő csík már picit rövidebb...

Nehéz kenyér

A parancsnok jelentősége olyan pályákon mutatkozik meg, ahol az ellenfél összes pontja befoglalható. Itt van különös jelentősége annak, hogy tudjuk merre jár az ellenség. A scan berendezés óta nincsen már bujkálás, nincsen már magányos pontok gerillaszerű és váratlan befoglalása. A parancsnok látja merre jár az ellenség és ha jó parancsnok – ez a győzelmet jelenti. Egyenlő csapatok mellett a parancsnok rátermettsége dönti el a csata kimenetelét. A parancsnok dolga észrevenni mindazon dolgokat, amelyet a harcolók nem feltétlenül vesznek észre és reagálni rájuk.

Egy túlerőben lévő ellenséges csapat ellen a még oly jó parancsnok sem segíthet. Ha a szakaszok rendre elvéreznek az egy-egy-ben, és az ellenség ügyesen szétszóródik a tüzérségi csapások elől is, akkor legfeljebb az UAV robotot tudjuk a fiaink fölött tartani és ezzel csökkenteni a veszteségeket. Győzelemre segíteni csak önmagukban is hatékony szakaszokat lehet. Rögtön látszik, hogy egy szakasz önállóan is megáll-e a lábán, vagy aktív irányításra szorul-e. A kemény, saját vezetővel is rendelkező szakaszoknak felesleges úton útfélen parancsokat osztogatni – bőven elegendő megadni nekik az általuk kért és minden más adható támogatást is. Ha jók a fiaink, engedjük, hogy menjen az úthenger, nyomjuk az UAVt, és csak akkor avatkozzunk be parancsainkkal, ha annak valóban van értelme. Amikor alkalom van bezárni egy ostromgyűrűt, amikor meg tudunk akadályozni egy kitörést, amikor hirtelen meg kell védeni egy hátrahagyott pontot, akkor adjunk gyors és világos parancsot. Ha a szakaszok jól láthatóan mulyák, akkor kell csak kézi irányításra kapcsolni, merre támadjanak, merre védekezzenek. Számíthatsz rá persze, hogy a parancsaidat senki sem hajtja végre fénysebességgel. Nyilván óriási különbség van a konkrét csatatér és a te nézeted között. Nem triviális kimozdulni, elindulni, odaérni, elfoglalni, hiszen mindebben a terep és az ellenség is komoly akadályt jelent.

Scoring

Jó parancsnoknak nem is kell harcolnia: viszont nyernie kell. Ez esetben azonnal bezsákolhatja a csapatátlag pontszám kétszeresét, meg még néhány pluszpontot is. Ismétlem, a parancsnok pontszáma NEM a csatában összeszedett pontszáma x2, hanem a csapatátlag kétszerese plusz az apró! Hogy a parancsnok pontosan hány pontot is kap – a mai napig nem sikerült megértenem. Annyi bizonyos, hogy a parancsnok NEM kap pontot sem személyes foglalásért, sem gyilkolásért. Bizonyosan megkapja ugyanakkor a csapatátlag pontszám kétszeresét (ha nyer), amiből bizonyosan levonódik a TK minusza és hozzáadódnak az Artillery kills pontjai. Úgy tűnik ugyanakkor, a parancsnok ezeken túl is kap(hat) pontokat, amelyek nincsenek feltüntetve a kasztpontok között. Egy győztes csapat aktív parancsnoka szinte bizonyosan #1 helyen arany csillaggal végez, hacsak nincs a harcolók között egy kiemelkedően átlag felett skilles versenyző.

Jó parancsnoknak nincsen ideje mással foglalkozni, mint a harctér monitorozásával. Érdemes Engineer kasztot választani, hogy a saját felszerelésedet meg tudd javítani ellenséges szabotázs után. Érdemes Assault kasztot választani, hogy egy-egy kritikus pontot meg tudjál védeni egy magányos támadóval szemben. Nem érdemes ugyanakkor a megszokott kasztoddal bevetni magadat a harcba – a parancsnoknak nem ez a dolga, nem ezért kapja a pontjait sem. A parancsnok keressen egy védett helyet magának (lehetőleg a nem támadható alapbázison) és húzza meg magát. Nincsen értelme pluszfeladatot vállalni. A harctéri monitort figyelő parancsnok védtelenebb mint a kukkoló sniper és ha kritikus területre téved, az ellenséges UAV azonnal lebuktatja. Nem tudsz még csak stabilan megvédeni se egy zászlót, bizonyosan meglátnak és bizonyosan lebombáznak vagy kiszednek. Befoglalni viszont be tudsz foglalni jól láthatóan üres pontot, ha nincs túl messze tőled és motorizálva vagy. Ennyi belefér, de több nem – a csatamezőre kell koncentrálnod.

Mutinity vote

Public szerveren két kellemetlen dolog szokott előfordulni a parancsnokkal. Az egyik, amikor parancsnoksága első 10 másodpercében le akarja váltani a helyi menő csávó. A másik, amikor a már nyilvánvalóan győztes csata utolsó perceiben "valahogyan" leszakad... Nem tudok nem arra gondolni, hogy valaki így akarja megszerezni a posztot és a vele járó x2 szorzót (ami persze ordító butaság, hiszen az a kettes szorzó az átlagot szorozza meg kettővel, nem simán a ki-ki által elért pontszámot).

Helyesbítenem kell – egy harmadik kellemetlen dolog is megtörténhet. Bekapcsolt autobalance mellett (1.02 verzióban) a végig győztes csata legutolsó 30 másodpercében rakott át a gép a vesztes ellenséghez, dacára parancsnoki beosztásomnak. Ez nyilvánvaló bug :(

Néhány ötlet az új verzióhoz

Nem csak az lehet borzasztó fontos, hogy hol van az ellenség, hanem az is, hogy hol nincsen! Ha a "spotted" mintájára lehetne egy "area clear" funkciót is rányomni egy koordinátára, az gyakran nagy segítség volna.

A sima "spotted" helyett jól jönne egy "public enemy #1" funkció is, amivel a feltétlenül és bármi áron likvidálandó ellenséges egységet ki lehetne jelölni, amit a szakaszokon kívüli lone wolf egységek is jobban észrevennének.

A mutinity vote indításának legyen feltétele egy indok megadása.

Ha egy szakasz szétszakad, vagy eleve nem szakaszhoz tartozó katona vetődik fontos helyszínre, a parancsnok nem tudja megszólítani. Jó volna, ilyenkor rákattintva kifejezetten neki üzenni...