Éjfél Kapitány elméletei

Éjfél Kapitány elméletei

Éjfél Kapitány elméletei a világ dolgairól. Következetesek és kegyetlenek.

 

A változásról

A változásról

Nem a cégek a hibásak. Mi akarunk állandóan valami újat, mint a gyerekek...

"Komplex vállalkozásban nem lehet elérni és fenntartani egy végleges állandó állapotot." – mondja a digitális futurológus. A Gartner Group az új vállalatideált Real Time Enterprise-nak nevezi, ahol akár hetek leforgása alatt új taktikákat alkalmaznak (Nesze neked "hosszú távon gondolkodás" – reklámszlogen voltál csupán, semmi más...). A weboldalak szinte évről évre változtatják meg kinézetüket. A lakásunkat rendszeresen átrendezzük addig is, amíg nem költözünk el. Amit évekkel ezelőtt hordtunk, ma többnyire ciki. Kedvenceink, szerelmeink, munkahelyeink, hobbink, hivatásunk idővel óhatatlanul unalmassá válik és vágynánk belekezdeni valami újba... A világ szakadatlanul és rohamtempóban változik. Pontosabban – mi változtatjuk folyamatosan.

A McDonalds alapvető és el nem múló szükségletre épített stabil üzletet, jól szervezetten, szabványosítottan, ötletesen, minden szempontból példaértékűen. 1963 óta a sárga-fehér-piros bohóc imidzzsel és jól bevált termékeivel operál. És mi történik napjainkban – a vállalat gondokkal küszködik és árversenyre kényszerül. Romlott volna a minősége? Egy fikarcnyit sem, a szabványosított és legendásan szigorú minőségellenőrzés ezt kizárja. Rossz irányba mozdult volna? Nem mozdult semerre sem. És minden valószínűség szerint éppen ez okozza a vesztét.

Mit tesz ezzel szemben például az IKEA? Évente drasztikusan cseréli le modelljeit, bosszantó ámde tudatos módon megszüntetve mindenfajta támogatást a régiekhez. Új holmit találsz csak, azt viszont szinte folyamatosan. És mi az eredménye mindennek? Növekvő forgalom, megasiker.

A divat üzletággá válása, és az újdonságok varázsára épített marketingstratégiák azért olyan hatásosak, mert úgy fest, a változás kényszere a vérünkben van. Alapprogramunk, a túlélés programja fel van készülve a jövőbeli változásokra is. Az a faj, amelyik megállapodik, netán túlságosan specializálódik egy bizonyos helyzethez, rövid távon nyer ugyan, de hosszú távon sérülékennyé válik a körülmények megváltozásával szemben. Az a faj lesz a végső túlélő, amelyik nem állapodik meg, hanem folyamatosan változik, így nem csak a mostani, de a lehetséges jövőbeli élethelyzetekben is megállja a helyét. Minden bizonnyal ez a változásokat ösztönző alapprogram az, amelyik erre az észvesztő vágtára kényszerít minket. Akárhogyan is nincsen ínyünkre ez a tény, jobb ha tudomásul vesszük. Esetleg – a marketingesek mintájára – kihasználjuk.