Éjfél Kapitány elméletei

Éjfél Kapitány elméletei

Éjfél Kapitány elméletei a világ dolgairól. Következetesek és kegyetlenek.

 

Kiszolgálásról

Kiszolgálásról

Hol az összefüggés az ír kávé, az usb, a kaszinó-zsetonok és a liechtensteini uszodabelépő között?

Számra tettünk és bejött. A krupié elénk tornyozta a zsetonokat, amelyekre lelkesen csaptunk le. Vidám és gyors távozásba kezdtünk, de két marokban sem fért el a sok plasztik, hol jobbra, hol balra potyogott le. A bénázásunkat derűsen szemlélő szomszéd játékos nem állta meg jó tanács nélkül, "Don't do it yourself. It is not your problem. Here is a staff, they are trained for situations like this." És valóban: egyetlen intés, és máris felváltódott a kezelhetetlen kupacunk néhány nagyobb címletre.

A liechtensteini uszodába menet gyanúsan forgattam a kezemben a fura, kártyaszerű uszodabelépő tikettet. Férfinak való, megoldásra váró feladatként gondoltam a bejutás mikéntjére, nem tudtam milyen beengedési procedúra, milyen ismeretlen mechanizmus tartozik a sose látott formájú tiketthez. Odaérve, minden instrukció vagy piktogram nélküli egyetlen nyílás fogadott a puszta acélpanelon. Keleteurópai mérnökös tétovázásba fogtam, hogy melyik oldalával dugjam be a tikettet, de semmilyen erre utaló nyomot vagy instrukciót nem találtam, a kártya kétféleképpen is tökéletesen beilleszthető volt. Jobb híján bedugtam valahogy. Klikk, a gép beengedett. A mechanika nyilvánvalóan mindkét irányú próbálkozást elfogadta.

A fogyasztó egyre nagyobb úr. A kegyeinkért versengő cégek egyre kényelmesebb, komfortosabb, egyszerűbb szolgáltatásokkal és termékekkel igyekeznek minket kiszolgálni. Az ilyesfajta ergonomikus megközelítés mindig a fogyasztó viselkedésének megfigyelésével indul, és az ő természetes habitusához igyekszik igazítani a termék és a szolgáltatás jellemzőit. Egyre inkább elmúlni látszanak azok az idők, amikor alaposan ismernünk kellett a dolgok természetét és bonyolult lépéssorozatokban kellett eligazodnunk. Az újfajta termékek és szolgáltatások esetében nem kell okoskodni, nem kell megtorpanni, hanem éppen ellenkezőleg: ösztönösen cselekedni, hogy az éppen erre felkészített elektronika, mechanika vagy személyzet végezhesse a dolgát. Ahhoz, hogy megkapjad amire vágysz, nem kell tudnod előre, hogy pontosan mi fog történni. Kábelezd csak hozzá az új fényképezőgéped a gépedhez. A kapcsolat magától létrejön és a szoftver máris felajánlja a képek letöltését, kinyomtatását, mindazt amit meg akartál csinálni. Nem kell tudnod előre, milyen fantázianéven szerepel az étlapon a whiskyvel ízesített feketekávé. Elég megkérdezned a pincérlányt, hogy milyen alkoholos kávékat tud hozni, és máris minden megoldódott. Ne tökölj, ne okoskodj! "Magadat add!" Az eddig csupán az emberi kapcsolatokra vonatkozó jó tanács immáron a fogyasztóként való eligazodás első számú szabálya is lett.