Éjfél Kapitány
deja vu
Levél Éjfél Kapitánynak...

Ráncfelvarrás

Hosszú hosszú évek óta, a www.ejfelkapitany.hu oldalra tévedőket a komor Kapitány fogadta, pátoszos szuperhősös felvezető szöveggel, hogy aztán átvezesse a főoldalra. Ez változik meg cseppet mostantól. Az új, nálam még ismeretlen látogatóknak új bevezető készült, ha most kattintasz, akkor már ezt látod. A kivitelezés továbbra is Gáspár Tamás keze munkája, ahogyan az eredeti is az volt.

Az apró változtatást hosszú latolgatás előzte meg, és indítéka nem a változtatni akarás gyerekes kényszere. Hanem mi? Kíváncsi vagyok, Te milyen különbséget, és milyen szándékot sejtesz a ráncfelvarrás mögött! Neked mit üzen a váltás? Ha van kedved kifejteni, szívesen fogadok házidolgozatokat a témában, de a pár mondatos leveleknek is örülök! Rajta!

Szerinted? Írd meg emailben, mit gondolsz!
Szerinted? Írd be a fórumba, mit gondolsz!

Útjelző táblák

Ahogy a katonák vicceskedve Miami irányába mutató táblát is elhelyeznek a koreai hadisebészeti tábori kórház (MASH)  eligazító oszlopán (7200 mérföld), ugyanúgy a Lidl is szépen elirányít minket. TíZ KILOMÉTER! Jézusmária, nem az autópályán vagyunk, hanem a Váci úton! Itt a Westend és Lehel piac tájékán már két sarok is távolság... Persze ha poénnak volt szánva - annak jó.

Horváth Évák?

Nem nagyon, de egy kicsit meglepett, hogy az év nője, a hihetetlen Horváth Éva pózol Machomedia pólóban. Tényleg meglepődtem viszont, amikor kapcsoltam, hogy nem is őt látom, hanem csak a rá nagyon hasonlító Esztert, aki hostessként dolgozott Gergőék standján...

Esso és Cora ha találkoznak

Két óriásplakátnak kellett egymás mellett lennie, hogy észrevegyem az amúgy ijesztő egyezést. Nem elég, hogy fantáziátlan, nem elég hogy rémes színkombináció, de hogy juthatott ugyanez a bénaság két multinak is eszébe? (A színkombinációt illetően rövid gondolkodást követően visszakoznom kell: egy francia és egy amerikai számára a piros-fehér-zöld lenne ugyanilyen disszonáns...)

Címlaplányok

Minden ellenkező híreszteléssel szemben, a sikeres modellséghez nem elég a szépség. Nem mindegy, ki hogy viselkedik, hogyan társalog, mennyi sütnivalója van. Két címlaplány, két jellemzően különböző elképzelés a megfelelő pasiról. Borítékolom, hogy nem a noname magazin szöszije fogja többre vinni... 

Dukai Regina: Magas, kisportolt, kedves, figyelmes... Tulajdonképpen nincsenek különleges elvárásaim, a lényeg, hogy megfogjon valamivel.

Ripli Zsuzsanna: Szeretem ha a pasi természetes, intelligens, meg tud nevettetni és bizony nem hátrány ha mindig tud valami újat mutatni. Szeretem érezni, hogy igazi nő vagyok a partnerem mellett.

Motohecc

A bal oldalon a Motorola telefonnal mókás kedvű fiatalember látható, jobb oldalon pedig a jóval kevésbé mókás és jóval kevésbé fiatal David Lynch, a Twin Peaks és a Mulholland Drive értelmi szerzője és rendezője jónéhány évvel korábbról. Jó is, hogy a reklám eszembe juttatta, mert Twin Peaks ügyben lesz még mondanivalóm...

Undesign

Tudjuk, a multinacionális konszernek semmit sem bíznak a véletlenre és mindenre odafigyelnek. A TESCO gazdaságos igénytelennek ható minimál kinézete is tudatos tervezőmunka eredménye. Azt sugallja a vásárlónak: lám, még a csomagolással, még a színekkel, még a nyomdafestékkel is spórolunk, hogy olcsóbban adhassunk neked mindent. Sőt, ha azzal a feltételezéssel élünk, hogy az árérzékeny vásárlók vizuális kultúrája alacsonyabb szintű az átlagnál, akkor ők az undesignnal könnyebben is tudnak azonosulni, mint a nyilvánvalóan a tehetősebbeknek formatervezett árukkal. 

Ahogy kezembe akadt egy kerületi MSZP propagandaanyag, elgondolkoztam a hasonlóságon. Vajon tudatos tervezőmunka eredménye a puritánul egyszerű kinézet? Ennek is üzenete volna? Ezt mondaná? : "Lám, mi nem csicsázunk, nem négyszínnyomásra és drága fényes papírra pazaroljuk a pénzt. A csiricsáré körítést meghagyjuk a gazdagoknak, mi az egyszerű emberekhez szólunk, akik nem engedhetik meg maguknak az ilyesmit. A színes szagos anyagokkal az  új idők szélhámos sihederjei kábítanak..."

  mszp.jpg (117893 bytes)

ÉK logócsere

A világ nem áll meg, még az oly tökéletesnek gondolt dolgokon is mindig van javítanivaló. A mostani nyugodalmas vasárnap délelőtt a baloldali hasáb tetején kacsingató réges-régi halálfej került sorra és áldoztatott fel a modernizáció oltárán. A kép meglehetősen pixeles voltát már így is több kritika érte és a kinézete is meglehetősen kilógott már a Gáspár Tamás féle arculatból. Ideje volt, hogy a réges-régen az internetről nyúlt koponya újra cserélődjön, természetesen Tamás keze munkájára. És ha már váltás, váltsunk arra a szárnyas verzióra, ami a mobiltelefonomon és a firkáimon már amúgy is régóta kialakult...

A koponya amúgy régesrégi fétisem. Számomra nem az elmúlás és a pusztítás, inkább a végletesség, az elkötelezettség szimbóluma. Azt hiszem Mézga Aladár inspirált elsősorban, jól emlékszünk ugye a technikus fenegyerek ajtaján virító ominózus halálfejre. Ezt csak megerősítették később a kalóztörténetek, főleg a Fecskék és Fruskák belevaló tinilányai. A halálfej tiszteletet parancsolóan bukkan fel az altemplomok kriptáin, nem csak az elmúlást, de valamilyen borzongató titkot is sejtetve. A halálfej mindenképpen erős szimbólum, nem véletlen hogy - a misztikára és vizualizációra fogékonyan - sokan mások is jelképüknek választották, köztük az SS, a Crimson Skies repülősei, a Warhammer univerzum űrgárdistái, számos heavy metal és rockzenekar. Ezt a felette vegyes csapatot teszi még színesebbé Éjfél Kapitány halálfeje.

Szakasz

A kölyök Chris első bevetésére még könyvet pakol a hátizsákjába. Pár hónappal később már az éjszakai támadás kellős közepén is megérzi mikor kell kihátrálni a pillanatokkal később kilőtt bunkerből. Puszta gépkarabéllyal a kezében ugrik be a dzsungelbe, hogy kapáslövésekkel terítsen le vagy féltucat rohamozó vietcongot, miközben neki haja szála sem görbül. Percekkel később túléli a napalmbombázást, majd könyörületet nem ismerve rövid sorozattal vesz elégtételt a szintén amerikai Barnes őrmesteren. Micsoda átváltozás! Észrevettétek az ankhot az új Chris nyakában?

Timi

Ugyanaz a nő, ugyanaz a test, ugyanazok a szemek, mégis mennyire más üzenet. A jobboldali régi képen a lány, a felkapott szépség. Azt üzeni igézően a férfiaknak: imádlak benneteket! Azt üzeni pimaszul a nőknek: szebb, bátrabb, fiatalabb vagyok nálatok, jobb ha vigyáztok az emberetekre!

A baloldali új képen az asszony, a megállapodott politikusfeleség, a szalonképes celebrity. Azt üzeni kacagva a férfiaknak: nincs már szükségem rátok! Azt üzeni cinkosan a nőknek: látjátok - megcsináltam.

Rocket jump

A föld felé fordítod a rakétavetőt, felugrasz és egy pillanattal később elsütöd a fegyvert. A robbanás ereje - azon túl, hogy megsebez - még magasabbra taszít a földtől. Ez a fájdalmas, ámde hatékony művelet a rocket jump. Aki pedig azt hitte, hogy ezt először a Quake és Doom világában alkalmazták, az nagyot téved. A klasszikus Mézga család bevezető képsoraiban ugyanis Mézga Aladár egy duplacsövű shotgunnal már végrehajtotta ugyanezt a manővert :-)

Playboy varázslat

Az első az újságárusnál vásárolt magazin valódi címlapja, a második a beharangozó plakát. Mi a különbség a két felvétel között (a színárnyalatokat nem számítva) ?

Az első felvételen harcosan kivillan Toncsi mellbimbója, míg a másodikon ügyes grafikusok megvastagították az inget, a takarás érdekében. A manipuláció teljesen világos, a két kép mindenhol máshol tökéletesen megegyezik. Másik apró különbség a két kép mérete illetve méretaránya: a jobboldali egy cseppet ducibb (figyeljük csak meg a címfelirat Y betűjét vagy Antónia arcát). Amíg az eltérő méretekre elfogadható magyarázat a reklámtábla és az újság eltérő dimenziója, addig a cicis manipulációra nincsen bocsánat. Nem hiszünk már neked Playboy, mióta Xantus Barbara is elkotyogta, hogy körmének színét utólag, digitálisan csinálták meg a képein. 

Hirdetés

Mi a legmegdöbbentőbb különbség a két hirdetés között? Már azon túl, hogy egyikük eszelős módon féltengely-csuklóraktárat reklámoz pucér nővel, míg a másikuk teljesen helyénvaló módon nőt reklámoz pucér nővel... Megmondom. Az első kép minden médiaetikára és józan észre fittyet hányva a TeleSzuper Tv újság ötödik oldaláról való, sztárok esküvői és egy taxióra hirdetés tőszomszédságából. A második elvárt módon a témára szakosodott kisalakú Tutti Frutti Magazin nevű pornófüzetben található,  számtalan hasonló hirdetés tőszomszédságában. Ezúton gratulálunk a féltengely-csuklóraktár marketingeseinek és a TeleSzuper tv újság szerkesztőinek harcos forma- és ízlésbontó munkásságához! 

  

Éjfél Kapitány arca

Misztikus egybeesés, ahogy Éjfél Kapitány arca hasonlít apáméhoz. A  Kapitányt megrajzoló Gáspár Tamás mondanom sem kell, hogy sosem láthatta Őt, még csak fényképről sem. Én is csak most kerestem elő a jobboldali felvételt a családi albumból. A jó megfigyelők apám karján észrevehetnek egy Éjfél Kapitányhoz igen közel álló kisgyereket is...

Éjfél Kapitány arca Apám arca

Igazi Lego

A LEGO a legkreatívabb játékok egyike, amit csak ismerek. Annak idején magam is nagyon sokat játszottam vele és gondolom ezzel nem vagyok egyedül. Emlékszem mennyit nézegettem a katalógusban kedvenc Legoland városrészeimet, a tűzoltóságot, a rendőrséget és a kórházat.

A minap ahogy a külső körút, M3 felüljárónál jártam, földbe gyökerezett a lábam. Az előttem álló irodaház új homlokzatát szemmel láthatóan olyasvalaki tervezte, aki szintén sokat lapozgatta annak idején a Lego katalógust :-) A vonalvezetés, színválasztás és szinte minden apró részlet stimmel, beleértve a szürke korlátokat a tetőteraszokon.   Nincs új a nap alatt...

lego.jpg (49891 bytes) haz.jpg (64250 bytes) 

Kijárat...

Főoldalra...